O placówce

Przedszkole nr 2 w Cieszynie oprócz tego, że było typowym przedszkolem środowiskowym, obejmowało zawsze swoją opieką dzieci o specjalnych potrzebach z całego miasta, oferując im zindywidualizowane działania wychowawczo-dydaktyczne w warunkach grupy rówieśniczej.

W roku szkolnym 1996/97 rozpoczęto reorganizację placówki w przedszkole integracyjne. Od września rozpoczęła swoją działalność pierwsza grupa integracyjna. W kolejnych latach, a więc w roku szkolnym 1997/98, zorganizowane zostały kolejne dwa oddziały integracyjne. Od września 1998 r. działalność rozpoczął czwarty oddział integracyjny.

Obecnie w przedszkolu wszystkie oddziały są integracyjne. 30 września 2000 roku odbyła się w uroczystość nadania nazwy przedszkolu: Przedszkole nr 2 — Integracyjne, połączona z festynem rodzinnym. W tym dniu dokonano również uroczystego odsłonięcia tablicy z nazwą przedszkola.

Aktualnie nasze przedszkole jest najstarszą w powiecie cieszyńskim placówką integracyjną. Od ponad 20 lat obejmujemy swą opieką, zarówno dzieci zdrowe, jak i posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla dzieci z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego prowadzone są zajęcia rewalidacyjne, prowadzone przez psychologów, logopedów, pedagogów specjalnych (w tym tyflopedagoga), rehabilitanta ruchu i terapeutów pedagogicznych.

Od września 2015 roku przy przedszkolu został zorganizowany punkt wczesnego wspomagania rozwoju. Dla dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są specjalistyczne zajęcia terapeutyczne z pedagogiem specjalnym, psychologiem, logopedą, rehabilitantem ruchu, terapeutą SI. Decyzja o uruchomieniu punktu była następstwem i potwierdzeniem potrzeby stałego rozwoju, która jest  immanentną cechą tej placówki.

Ponadto w ramach organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dla dzieci z objawami nadpobudliwości psychoruchowej oraz z objawami zahamowania emocjonalnego, organizowane są od wielu lat grupowe zajęcia terapeutyczne. Zajęcia prowadzone są w oparciu o program własny nauczycieli i specjalistów tworzących kadrę przedszkola. Te innowacyjne zajęcia prowadzone były na wiele lat wcześniej, zanim wydano pierwsze rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Kolejnym atutem placówki jest brak barier architektonicznych oraz duży, dobrze wyposażony ogród z zieloną architekturą, w którym znajduje się Ścieżka bosych stóp i Ogród Sensoryczny .

Nasze przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci zdrowe i niepełnosprawne, w większości pierwszy raz w swoim życiu, mogą doświadczać siebie w warunkach grupy rówieśników oraz pod opieką innych niż rodzice (rodzina, opiekunowie) – dorosłych. Jest to sytuacja zarówno dla dzieci jak i dla rodziców trudna. Zależy nam bardzo, żeby był to czas przeżyty radośnie, w atmosferze pełnej szacunku i akceptacji. Zależy nam, aby dziecko w tym czasie zbudowało obraz własnej osoby wierzącej w swe siły, obraz osoby godnej szacunku, ciekawej otaczającego świata.

W naszym przedszkolu wszystkie dzieci postrzegane są przez pryzmat zarówno swoich trudności rozwojowych i ograniczeń, ale także możliwości i zdolności. Pomagamy w pokonywaniu trudności, a zdolności wykorzystujemy – budujemy poczucie sukcesu i własnej wartości.  Wspólne przebywanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych jest ogromną szansą dla każdego z nich. Wzajemnie uczą się tolerancji i akceptacji inności, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, pomocy drugiemu, uczą się radzić sobie z trudnościami różnej natury – przy życzliwej obecności dorosłych.

Szanując dotychczasową historię życia dziecka zdrowego i niepełnosprawnego oraz jego rodziny, uwzględniając jego indywidualne możliwości i potrzeby – przedszkole stwarza warunki materialne, społeczne i emocjonalne przyjazne dla dziecka i jego rodziców. Nauczyciele i terapeuci towarzyszą dzieciom i rodzicom w poznawaniu siebie, w rozwoju całego potencjału dziecka – fizycznego, emocjonalno-społecznego i poznawczego.